Säästämisestä....


Olen huomannut että nykyisin mediassa toitotetaan erilaisia säästövinkkejä. Kauheasti erilaisia konsteja miten ihmisen tulisi kerryttää omaisuutta itselleen. Ja varsinkin sen pahan päivän varalle pitäsi olla rahaa jemmatilillä. On erilaisia määriä laskettu kuinka paljon sitä rahaa tulisi olla jemmattuna että olis hyvä. Yleensä näyttää olevan mainittuna että kolme kertaa oma kuukausiansio olisi soppeli.
Itse ajattelen että se maalaisjärjellä mietitty skenaario, joka voi oikeasti tapahtua, on se että joku laite hajoaa... Jääkaappi, pakastin, pesukone.... Pesukoneen hajoaminen meillä olisi todellinen suur katastrooffi. Pesenhän teinien vaatteita viikonloppuisin 8 koneellista. Onneksi on myös kuivuri, koska mitkään tilat eivät riittäisi sen massan kuivattamiseen ja varmasti olisi sen kosteuden jälkeen kaikki pinnat homeessa :) Voi toki kahvinkeittimen hajoaminenkin olla maailmanlopun tilanne.

Olen joskus aikoinani elänyt niin hurjassa rahan puutteessa että 20E oli varattu viikoksi.... huh niitä aikoja. Se oli todella hurjaa kun bensaan riitti rahaa vain 5€ ja loput meni ruokiin. Tai, noh, ei sillä paljon mitään muuta saanut kun perunaa ja jauhelihaa. Tai makaroonia ja jauhelihaa. Tonnikalaakin joskus. Nykyisin ei voi tonnikalaakaan ostaa kun se on niin kallista.

Mutta niin vaan siitäkin silloin selvisin, eikä näytä sille että lapset olisi ihan hirveitä traumoja saanu. Tai että heidän terveytensä olisi kärsinyt. Kyllä silloin tuli kirottua ex ukko ja yhteinen laina.... Pankista ei nimittäin suostuttu lainaa osittamaan, koska tämä toinen osapuoli oli työtön ja minä töissä. Ja kivasti tietysti hänen vanhempansa olivat lainan takaajina. Joten ei auttanut kun ottaa lusikka kauniiseen käteen ja alkaa paiskoa hommia. Onneksi aika on kullannut muistot siltä osin. Epä silloin tullut paljon mietittyä osakerahastoja tai säästötilejä. kaikki meni mitä tuli ja ei edes riittänyt.

Nykyisin tilanne on jo ihan toinen. Nyt minulla on ne rahastot ja säästötilit ja nettipossu :) Ei minulla vieläkään ole suuria varoja laittaa sijoittamiseen tai säästöön 100€ kuukaudessa menee rahastoihin. 50E riskirahastoon ja 50€ maltilliseen. Kaikki ylimääräiset sähköiset "hilut" laitan nettipossuun. Eli päivän päätteeksi käyn nettipankissa ja siirrän pikkuhilut säästötilille, niin että pankkitilille jää sellainen kiva tasa summa.
Olen onnistunut kerryttämään riskirahastoon sen verran että sain vanhimman pojan ajokortin sieltä maksettua. Tosin nyt tulee sitten toisen lapsen kanssa se ongelma, etten ehdi kerryttää samaa summaa enää tilille kun hän jo vuoden päästä voisi aloittaa ajokortin suorittamisen. Tähän asiaan pitää paneutua sitten joskus myöhemmin kun tilanne taas hiukan helpottaa ja ajatus kulkee.

Ruokamenot meidän porukalla on noin 600€ kuukaudessa. Miten olen onnistunut siinä on kyllä erittäin yksinkertaista, mutta vaatii oman vaivansa. Toki minulle se on suorastaan nautinnollista kun voin itse todeta mitä olen taas onnistunut säästämään. Kaupassa käyn vain kerran viikossa. Lauantai on meillä aina kauppapäivä. Käyn kaupoilla aina yksin. En halua siihen ketään vinkumaan mitä kaikkee kivaa kaikki haluaisivat. Minulla on kauppalappu ja suunnitelma viikon ruokalistaksi. Tosin, se saattaa kyllä välillä kaupassa mennä ihan uusiksi, koska tarjoukset :) ihanat punalappuiset tuotteet.
Ja yksi asia mikä on oikeasti äärimmäisen tärkeää!!! älä mene kauppaan nälkäisenä tai väsyneenä!!!
Siksi itse menen sinne aina lauantai aamuisin kun olen syönyt kunnon aamupalan.

Kuvahaun tulos haulle rahaa ja kahvia



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Keittokeskiviikko

Säästöt ja ruokakaappien tyhjennys viikko

laiska ja heikko minä..